Ubisoft populära sandlådespel väckte mycket uppmärksamhet när det släpptes våren 2014, både på det positiva och det negativa. När spelet först visats upp några år tidigare på E3 så handlade om ett väldigt vackert och interaktivt hackeräventyr som väckte både häpnad och förundran. Många hyllade det demo som visades upp för hur vacker grafiken var, hur strömlinjeformat och väl integrerat både hackning, funktionen att kunna ta skydd bakom objekt och skjutandet hanterades. När spelet väl släpptes så… ja, utvecklarna hade gjort väldigt mycket rätt och det är ett bra spel, men det var snart uppenbart att grafiken inte på långa vägar nådde upp till demoversionen. Det visade sig att det demo man visat upp var för-renderad och och inte alls en live version som man antytt. Än värre var att duktiga kodare snart upptäckte att all kod för att göra spelet vackrare fanns inbyggt i huvudspelets kod, bara att man inte använde det. Detta ledde till att ett spel om hackare hackades och modifierades utav spelare själva. Många laddade även ner spelet olagligt eftersom de kände sig lurade utav Ubisoft och deras demo.

Ironiskt nog, oavsett om det är medvetet eller ej, så är det just sådana tilltag från stora företag som uppföljaren till Watch_Dogs reagerar mot i Watch_Dogs 2 (2016). Hela spelet genomsyras utav hipster – och nördkultur, realiteten om konstant övervakning och försäljning utav personlig information för att inte nämna olaga kopiering och spridning utav filer. Watch_Dogs 2’s filosofi är internetfrihet, yttrandefrihet och informationsfrihet. Man hackar folks bankkonton med ett knapptryck, gör intrång i spelföretaget Ubisoft(!) kontor och piratkopierar en trailer och läcker den på internet samtidigt som man kämpar för den lilla människan i kampen mot ansiktslösa multinationella företagsjättar.

 

Kontaktade riktiga hackers

Riktiga hackers skall ha blivit kontaktade under utvecklingen utav spelet, för att man skulle kunna validera skripts, spelmekaniken och kunna göra korrekta referenser till hacktivism. DedSec, gruppen som man tillhör i spelet, är i princip en fiktion variant utav verkliga hacktivistgruppen Anonymus, det finns till och med en uppdragskedja där man gör en egen variant utav Project Chanology protesterna. Men samtidigt som man gjort en historia om hipster hacktivister så har Ubisoft även fått känna av piratkopieringens mindre attraktiva sida. Detta löste man delvis genom att låta spelets texturer och liknande förbli okomprimerade så istället för att endast ta upp omkring 14 gigabyte att ladda ner och 25 gigabyte att när man väl installerat, så har visa ”användare” rapporterat att spelet tagit upp långt över 50 gigabyte på deras datorer och laddar otroligt långsamt.

Ännu mer ironiskt är att Ubisoft, som är ett väldigt stort franchiseföretag inom spelvärlden, samarbetar tätt med Electronic Arts, en utgivare som är vida känd för sin avsky mot pirater och hackers, fyller sina spel med DRM-skydd, mikrotransaktioner och dlc både före och efter att en titel släppts. Just ett sådant spelföretag som DedSec skulle ha attackerat och ”outat” för sina följare och resten utav världen. Så medan Watch_Dogs 2’s hackerfilosofi överlappar väl med hur många pirater och fildelare känner sig, unga, arga och kämpande mot systemet, så är det ändå en produkt som förlitar sig på den ekonomiska kultur vi har idag och att det lyckas väl på marknaden för att inte spelserien skall läggas ned.