I åratal så har olika myndigheter, företag och rättsaktivister försökt att minska eller helt och hållet stoppa olaga fildelning och nedladdning. Många gånger så har det dock varit väldigt svårt eftersom lagarna kring internet, fildelning och nedladdning är väldigt diffusa eller ickeexisterande. Om lagarna kring något sådant är så olika mellan olika länder, hur skall man då gå till väga för att försöka upprätthålla copyrightskydd och undvika ekonomiska förluster? En metod som många använt sig av är piratskydd på sina filmer, musik och spel. Men de är dyra att utveckla och många gånger så är skydden knäckta inom några dagar efter release. Vem som helst kan gå in på Pirate Bay och ladda ner allt från de senaste filmerna till avancerade programvaror så som Adobe Photoshop.

Ett sätt att försöka få bukt med olaga fildelning är att se efter varför folk hellre laddar ner än köper. Vad är bakgrunden? Något som många har kommit fram till är kostnad och tillgänglighet. Många anser att datorprogram, spel och filmer är för dyra och att allt inom kultur borde finnas tillgängligt för alla gratis. Andra anser bara att det är bökigt med att byta skivor i spelaren, eftersom vi är bekväma varelser utav oss.

 

Prenumerationstjänster gör att nedladdningen minskar

En sak som man genast märkte var att när Spotify lanserades så minskade nedladdningen utav musik avsevärt i länderna där det finns tillgängligt. Många var väldigt förtjusta i att tjänsten både finns tillgängligt som en gratis variant (dock med reklamavbrott) och genom prenumeration (spara låtar på datorn, ingen reklam och andra privilegier). Artister som licenserat ut sin musik är många gånger väldigt nöjda eftersom de fortfarande får inte sina inkomster och deras musik sprids världen över, inte helt olikt hur det går till med gammal vanlig hederlig radio, fastän mer avancerat.

Även tjänster så som Netflix har hjälpt till att minska olaga spridning utav filmer. Att prenumerera på Netflix anses många gånger som billigt (runt hundralappen i de flesta länder) och tillgången till en oerhörd mängd med filmer och tv-serier direkt i tv:n är just något för alla oss som är oerhört bekväma och gillar att kunna välja och vraka utan att resa oss från sofflocket. Många andra streamingtjänster har även dykt upp och nu kan tittare välja vilken tjänst de vill prenumerera på efter egen smak och tycke till skäliga kostnader.

Just prenumerationstjänster med någorlunda låga priser verkar vara just det som krävs, istället för att exempelvis sälja ut programvaror till priser som ingen vanlig person har råd med i en handvändning. Adobe har gjort just detta i och med Creative Cloud, där de ger användarna tillgång till enstaka eller alla sina programvaror för omkring mellan 200 till 600 kronor i månaden. Något som är mycket mer överkomligt än att köpa enstaka program för tiotusentals kronor för att sedan behöva uppgradera inom några år igen. Programmen är desamma, men prenumeranter har tillgång till support, extra funktioner och hjälp när de än behöver det. Denna modell är även något som andra börjat följa och exempelvis Allegorithmic har en liknande prenumerationsmodell för sina program så som Substance Painter, med alternativet att efter man kommit upp i den kostnaden som en enskild licens kostar så kan man köpa loss programmet utan att fortsätta med prenumerationen.